tisdag 11 oktober 2011

VM-guld i stress

Det är konstigt det här alltså, att jag trots att jag inte har något jag måste göra på dagarna känner jag mig ändå så sjukt stressad. Det enda jag är tvingad till att göra det är att kliva upp ur sängen, klä på mig, äta och träna. Men ändå kommer denna hemska stressen in i min vardag gång efter gång.

Att jag under min gymnasietid kände mig stressad över alla läxor är ju inte så konstigt, jag gick ju trots allt samhälls och hade berg med läxor varje dag! Jag kan läsa i min tidigare blogg att detta var nästan det enda jag skrev om under den perioden, just för att stress är så oerhört jobbigt. Livet blir mer...stressigt helt enkelt och det är ju verkligen aldrig roligt.

Men just nu, när mitt liv egentligen inte har så mycket att göra är jag ändå stressad. Jag får panik om jag inte har en plan för morgondagen, om jag inte skrivit upp precisa tider att följa kan jag inte sova dagen innan. Och skulle denna plan helt misslyckas dagen efter så skulle det råda ett stort kaos i min hjärna, nästan så att jag lägger mig ner och vägrar fortsätta livet den dagen. Detta enbart för att det blev för jobbigt att tänka och planera om. Som ett exempel så skulle ett litet samtal på fel ställe kunna förstöra en hel dag, för då kom det ivägen för planen...

Det låter helt sjukt och det är det verkligen. Men jag kan liksom inte rå för det, det är den jag är. Och just nu kanske stressen mest består av att kunna få ihop en hel dag, på precisa tider, trots att jag inte har något att göra. Mest består den nog också i att jag känner mig besvärlig hos mina föräldrar, att de behöver slösa pengar på mig. Jag känner mig dyr och ivägen. Också känner jag att jag stressar över att jag borde betala dem, men jag har inget jobb och därför ingen inkomst.

Det är jobbigt att stressa och jag borde inte göra det. Men det blir bättre med en planering innan jag ska sova, då kan jag sova bra i alla fall.
Vilket jag ska göra nu och koppla bort hjärnan lite. Men jag tänker inte göra som hon som vi höll på att köra på idag, som hade lagt sig tvärs över vägen för att sova. Jag vet inte, men tydligen var det skönt att sova på vägen. Mindre skönt, kanske, när hon blir överkörd!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar