lördag 30 april 2011

Om att vara tacksam

Oj, vilken kväll. Som de flesta kvällarna i mitt liv just nu har denna kvällen varit helt fantastisk. Vi åkte in till Missonskyrkan här i stan för att gå på gudstjänst. Predikanten var Jonas Helgesson, författaren till böckerna "grabben i kuvösen brevid" och "ett cpbra liv". Snacka om att han inspirerar till att vara tacksam.

Han är CP-skadad och har därmed inte alls lätt för att gå eller prata. Men den stora skillnaden är att han KAN både prata och gå, detta gör honom så oerhört tacksam, just därför att det inte alls är självklart för honom att kunna göra dessa två saker. För oss som kan detta bra, är det en självklarhet.

Jonas tog upp tre punkter att vara tacksam över
1. Vara tacksam över allt man är bra på. Allt man kan och dra fokuset till saker som faktitkst är positiva.
Istället för att koncentrera sig på allt man inte kan och önskade att man kunde, ska man tänka på allt man faktiskt kan.
Som exempel tog han när någon hälsar på dig säger du inte "Hej, jag heter inte Sanna" när någon frågar vad du heter. Och när du går till ICA och ska handla räknar du aldrig upp sakerna du inte ska handla. Snacka om mycket energi man slösar då. Samma sak är det med de saker vi inte kan, men önskade att vi kunde, snacka energin vi slösar när vi fokuserar på det vi önskade att vi kunde istället för att vara glada för det vi kan.

2. Ta vara på de nära och kära man har runtomkring sig. Vara tacksam för alla vänner och bekanta som vi har. Det är inte självklart att ha vänner, så därför är tacksamhet över det viktigt. Vi är skapta till gemenskap, inte till att vara ensamma.
Det finns en anledning till att popcorn inte kan poppa i kylen - miljön. Inga popcorn kan poppa där det är kallt, men i micron är det varmt. Alltså kan dom poppa.
För att vi människor ska kunna poppa måste vi vara i en behaglig miljö och det kan vi med våra vänner. Så låt oss känna oss älskade och poppa tillsammans.

3. Sedan tog han upp att han var tacksam över att vara kristen, att ha Gud vid sin sida. För med Gud är allting möjligt, till och med att vara tacksam över de allra minsa sakerna.

Jonas hade även en standup-show efter. Han skämtade om allt från Malmö och CP till Norrlänningar och Bamse.
Men där mitt i sa han något som jag reagerade på, detta får avsluta min lilla uppsats om denna fantastiska man. Han är min idol, så oerhört bra och tacksam. Jag ska bli än mer tacksam än vad jag redan är.

"Gör inte livet mer svårt än vad det redan är"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar